måndag, december 11, 2017

Ung läsning – också för vuxna

En topplista i december kan väl tjäna som julklappstips också, tror ni inte? Det kanske inte var Lyrans grundtanke, men de titlar som ska in på listan denna gång definierar hon så här:
Berätta om tre bra böcker som passar för ungdomar!

Jag klarar inte av att dela ut guld, silver och brons. Här är tre som samsas systerligt om utrymmet på prispallen:
Annika Thor skrev "En ö i havet" om två judiska flickor som kom till svenska västkusten, ditskickade från Wien där föräldrarna blev kvar. 40-tal och krigstider förstås, och kulturkrock som heter duga. Det blev en serie om fyra böcker, faktiskt.

Christina Herrströms "Glappet" såg vi som en jättebra tv-serie först, den blev roman i ett andra steg. Om två tonårstjejer som är nästan vuxna och hamnar i knepiga situationer, bland annat med män. Hög igenkänningsfaktor vågar jag påstå, fast det var länge sedan jag var i tonåren.

Sue Townsends första bok om Adrian Mole kom redan 1984. Den hette "Min hemliga dagbok" (The Secret Diary of Adrian Mole) och har sedan dess fått fyra uppföljare. Adrians öde är både roligt och tänkvärt.

Gemensamt för alla tre på min topplista är att de mycket väl kan läsas av alldeles vuxna människor också, med stor behållning!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. har inte läst någon av dem, men känner till dem

    SvaraRadera
  2. jul på NK i Göteborg:
    http://hannelestraditioner.blogspot.se/2017/12/fanny-och-alexander-nk-julfonster-i.html

    SvaraRadera
  3. En ö i havet har jag funderat på att läsa. Glappet var bra som tv-serie, visste inte att den blev bok också.

    SvaraRadera
  4. Läst Sue Townsends två första böcker om Adrian, så roliga, klart underhållande även för vuxna. Annika Thors böcker verkar bra. Glappet känner jag inte till.

    SvaraRadera
  5. Lite ovanligt med något som börjar som teve och sedan blir roman istället för tvärtom! Men varför inte?

    SvaraRadera