fredag, maj 05, 2017

Sporten som våldet tagit över

Det är dags nu. Dags för ett evenemang som för inte så länge sedan var nästan lika högtidligt som jul- och midsommarfirande.
Det är alltså dags för VM i ishockey. Spelas i Tyskland och Frankrike mellan den 5 och 21 maj.

Jasså, låter det nästan som en nyhet i dina öron?
Det tror jag inte är ett skvatt ovanligt.
Annat var det förr i världen. Vi kunde namnen och kände igen alla i Tre Kronor, inklusive gänget på ledar- och avbytarbänken. Vi sa ”hoooonom” och alla visste att vi menade Rolle Stoltz. Vi hyllade Nedomansky och hans tjeckoslovakiska lagkamrater inte bara för skicklighet med pucken, utan för att de slog invasionsmakten/ärkefienden Sovjetunionen.  /forts/

Hör du också till dem som inte längre sitter trollbundna framför teven när man sänder ishockey? Möjligen med ett undantag: älsklingsklubben har gått till SM-final. Eller Tre Kronor då, när det handlar om att vara bäst i världen. 

Men sedan hockey blivit den sport som våldet allt mer dominerar är vi nog rätt många som tappat intresset. Hur kul är det att vara åsyna vittne till regelrätt misshandel, i direktsändning? 

Du läser hela min reflektion till dagens testosteronöversvämmade hockeykultur på News55, här. För vi som en gång älskade hockey, vi tittar på andra idrotter nu. Kommentera, dela gärna med fler!

Bild från latravel.se
Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Hockey på klubbnivå håller jag fortfarande koll på även om det inte varit så kul för en Modoit de senaste åren.

    När det gäller landslagshockeyn har mitt intresse svalnat både för att det blivit så våldsamt men även för att det är VM så väldigt ofta, ibland känns det som att det är VM flera gånger om året. Men turneringen tappade även lite av sin glans med intåget av för många b-nationer. Jag förstår att turneringen kanske behövde bli större men hur roligt är det med gruppmatcher mot Italien och Danmark???

    Nu känns det mer som en slump vem som vinner och blir mästare, förr visste vi att när man skog ryssen, då var man baske mig bäst.

    SvaraRadera
  2. Ser bara på elitfotboll - VM och OS - aldrig någon annan sport. Där tycker jag inte att det är särskilt mycket våld som väl är.
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. (inte spelat ishockey sen jag spelade mot sönerna i föräldrarlaget - enda mamman)

    SvaraRadera
  4. Kanske försvinner tankarna på "sportmanship" i hetsen när redan små barn ska supertränas och bli på elitnivå långt innan de är vuxna, såväl kroppsligt som intellektuellt? Tungt ansvar för tränare, ledare, klubbar och för all del också föräldrar.

    SvaraRadera