tisdag, april 04, 2017

Nu finns bara minnet kvar

-Men hej, lever du än?
Stort leende, stor kram.

Det var sista gången jag träffade John Chrispinsson.  Fast inte första gången han hälsade mig på samma vis. Jag hade ju uppnått pensionsåldern, ett faktum som orsakat lång och stundtals ganska häftig debatt runt och med andra medarbetare i Sveriges Television, och John hade som alltid glimten i ögat. Ett ”lever du än?” var hans subtila kommentar till den omtalade ålderismen, trots vilken jag bevisligen ändå dök upp på jobbet för ännu några redaktörspass på Rapport.

Foto SVT
Själv framstod han på något märkligt sätt som evigt ung. Vi möttes först någon gång på sent 80-tal. I tv-rutan har vi alla mött honom sedan dess, i program efter program: Svepet, Gomorron Sverige, En bok – en författare, SVT Forum, Nobel-programmen, kungliga evenemang, för att ta några exempel. (forts)

Läs hela min text om minnet av John Chrispinsson här, på News 55. För nu är det bara minnet som finns kvar. Kommentera gärna både här och där, dela!

Copyright Klimakteriehäxan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar