torsdag, april 20, 2017

Författare i sociala medier

Det är sociala medier som gäller numera. Och inte blogg i första hand, bloggandet verkar ha blivit aningen omodernt. Men det finns ju varianter! Vilket syns i denna veckas Helgfråga:
Följer du en eller flera författare på facebook och/eller Instagram? I så fall vilka och varför?

Nog har jag Facebook och visst har jag också ett Instagram-konto. FB är jag inne på ideligen, men det där instagrammandet har jag inte kommit mig för att göra något åt trots att jag la upp kontot för kanske två-tre år sedan.

Och framför allt på FB har jag några författande kontakter, några som jag personligen känner och kan kalla mina "riktiga" vänner (till skillnad från FB-vänner då) som exempelvis Eva Ström, Majgull Axelsson, Maria Gustavsdotter, Karin Alfredsson, Edna Alsterlund och Mickan Thor. Så finns skrivande kollegor som Elisabet Åsbrink och andra som jag faktiskt fått kontakt med genom flitigt bokbloggande. Eva Klingberg och Robert Warholm är sådana. Glömt någon? Förmodligen.

Förmodligen har samtliga också var sitt sprudlande Instagram-konto men det har jag helt enkelt inte orkat bry mig om.
Men varför, det var också frågan. Jo men man får ju veta vad som är på gång, vem som föreläser var, vem som publicerat en ny debattartikel. Och ibland är fb-inläggen i sig själva läsning värd namnet. Bara att tacka och ta emot!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Bra svar, då får man reda på om de skriver på en ny bok eller annat.

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar Instagram framför Facebook

    SvaraRadera
  3. Jag har mer och mer flyttat över till Instagram, även om jag finns kvar på fb. Bloggen har fått sig en omstart och visst är det lite dammigt att blogga, men jag gillar det.

    SvaraRadera
  4. Jag gav mig nyligt in i instagram jungeln och det var faktiskt roligare än jag trodde!! Nu har jag en för mina hundar och all deras träning och en för mina böcker när dessa två hobbies inte riktigt får hand ihand :)

    SvaraRadera
  5. i facebook har jag mest trädgårdsvänner...

    SvaraRadera
  6. Inte så länge sen jag kom igång med Instagram och det är faktiskt roligare än vad jag hade trott.

    SvaraRadera
  7. Facebook och jag verkar inte vara riktigt kompatibla, vi bråkar jämnt. Instagram däremot känns mer lätthanterligt :)

    SvaraRadera
  8. Är inte så aktiv på facebook överlag däremot instagram gillar jag!

    SvaraRadera
  9. Jag använder Facebook för mitt privata liv men föredrar Instagram när det kommer till bloggen och läsningen. Gillar det enkla med Instagram och den mysiga stämningen som finns där, tycker jag då =)

    SvaraRadera
  10. Jag har Facebook mer privat, och Instagram mer för bloggen.

    SvaraRadera
  11. Instagram känns inte lika roligt för mig som inte har smartphone, man kan ju då bara passivt följa utan att varken bekräfta någon eller bidra med något själv. Rätt meningslöst.

    SvaraRadera
  12. har inte riktigt förstått vidden av Instagram, förefaller det

    SvaraRadera
  13. Har både Instagram och Facebook och numera så föredrar jag Instagram.

    SvaraRadera
  14. Det gäller väl att följa författarna där de helst själva är. Du verkar ju ha bra kontakt via FB. Låter trevligt faktiskt.

    SvaraRadera