fredag, januari 27, 2017

Ämnesval i bokhyllan

Det är fredag och helgen står outnyttjad och väntar runt hörnet. Så gör också Helgfrågan, "stafett för bokbloggare", med ursprung i bokhörnan hos Mia.


När man går in på t.ex Bokus så ser man den här indelningen  och då kommer frågan: Vilket ämne läser du helst? Enligt bild ovan. Vilken är den bästa bok du läst inom det ämnet?

Illustrationen är visserligen lite svårläst i den här storleken, men jag ser ändå att längst upp till höger står det "skönlitteratur" och det är där jag känner att jag hamnar, även om jag visst kan läsa och uppskatta annat också.

Då kommer vi till det där momentet när man ska dela ut sin guldmedalj. Verkligen inte enkelt! Det måste bli en hel prispall (och det är ändå långt ifrån rättvist).
På tredje plats: En bön för de stulna (A Prayer for the Stolen) av Jennifer Clement.
På andra plats, ett starkt silver: En halv gul sol (Half of a Yellow Sun) av Chimamanda Ngozi Adichie.
Och så, tam-ta-ram-tam: på guldplats hamnar mästarinnan av dem alla, Selma Lagerlöf med Kejsarn av Portugallien.

Gemensamt för de tre är att de alla har verklighetsgrund som gjorts om till fiktion. Bronsboken handlar om kvinnors eländiga situation på Mexikos landsbygd. Silvret om Biafrakriget i Afrika, speglat genom en nigeriansk familj. Och Lagerlöfs berättelse berättar om en fars ohanterligt stora kärlek till en dotter vars eventuella brister han vägrar att se innan han dör för hennes skull. 

Ytterligare en sak har de här historierna gemensamt: de är gripande, i ordets starkaste bemärkelse. Har du inte läst? Gör det, du kommer inte att ångra beslutet!


Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Jag kan inte begränsa mig till en enda kategori eftersom jag läser allt. Kejsaren av Portugallien är den enda Lagerlöf jag läst och den är bra.

    SvaraRadera
  2. Ser att jag stavat fel till chimamandas efternamn och ändrar det så snart jag kommer åt!

    SvaraRadera
  3. En halv gul sol tipsade jag om också :)

    SvaraRadera
  4. Silverboken står här i hyllan och kommer att bli läst så småningom :)

    SvaraRadera
  5. Jag kunde inte begränsa mig =) Så det blev en hel hög med böcker i olika genre =)

    SvaraRadera
  6. Förstaplatsens bok är läst, så bra! Silver och brons memoreras, verkar bra båda. :)

    SvaraRadera
  7. Selma Lagerlöf har kommit ut i nyutgåva så himla tjusig pocket att man vill ha alla.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av de böckerna. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Ja, mycket svårt att bara välja en enda favorit.

    SvaraRadera
  10. Jag hamnade också på skönlitteratur.

    SvaraRadera
  11. Har läst Lila hibiskus av Adichie som också var otroligt läsvärd och av Selma Lagerlöf har jag läst ett par böcker men inte denna.

    SvaraRadera
  12. En bön för de stulna tyckte jag också om, de andra har jag varit nyfiken på ett tag.

    SvaraRadera
  13. Jag har inte läst någon av dessa :/

    SvaraRadera
  14. Länge sedan jag läste något av Selma, men då jag gjorde det var hon en favorit.

    SvaraRadera
  15. svårt att välja. men du har ju valt tre pärlor i alla fall

    SvaraRadera
  16. Och sent omsider är Chimamandas efternamn rättstavat ---

    SvaraRadera