fredag, december 09, 2016

Pepparkakor – en egen konstart


Gör du pepparkakshus? På egen deg? Med kristyr, arkitektbetonade ritningar och ambitioner att kanske rent av vinna pris? Medan barn och barnbarn jublar i förtjusning över något som faktiskt kan kallas ett konstverk!

Det gör inte jag. Har i många år bakat egna pepparkakor, dock, efter min mammas recept. En kavelvänlig deg som, till skillnad från många andra pepparkakor, faktiskt innehåller peppar. Kakorna blir väldigt goda och jag har alltid ansett att degen är för "fin" för att bli ett hus som blir dammigt och oätligt  och kanske inte särskilt snyggt ens när det är alldeles nytt.

När ungarna var små gjorde vi hus någon gång, men vi hade roligare när vi bakade ut den där degen till små kakor och stora lussehjärtan. Och jag hade fullt upp: gräddade plåt efter plåt medan barnen tog ut gubbar, stjärnor, grisar och ibland någon alldeles egenhändigt uppfunnen skapelse.

Alltså överlämnar jag pepparkakshus-bakandet till andra. I fjol fanns det ett ovanligt stort byggnadskomplex i NK:s skyltfönster (bilden ovan). Eller vad sägs om nedanstående tävlingsbidrag, ett mästerverk som jag röstade på omedelbart! Om det kan inspirera någon till nya stordåd kanske? Det är ju ändå pepparkakans dag i dag!

Detta fantastiska verk i pepparkaksdeg föreställer ingången till fantasilandet Narnia. Dess skapare heter Nina Fahlman, en av mina kollegor, och hon tävlar med det i ArkDe:s tävling om årets häftigaste pepparkakshus. Rösta på "Klädskåpets hemlighet" genom att klicka här!
Copyright Klimakteriehäxan

3 kommentarer:

  1. Anonym5:42 em

    Hon fick min röst!

    SvaraRadera
  2. (sonen gjorde minikopia av deras hus)

    SvaraRadera
  3. Vi har en granne som "gör" vårt hus år efter år!

    SvaraRadera